19 maja 2008
Ad Libitum Trio
Agata Piotrowska-Bartoszek – obój
Jaremi Zienkowski – klarnet
Krzysztof Kamiński – fagot
Koncert kameralny w kościele ryglowym w Mielenku Drawskim.
18 maja 2008 godz. 18.00
Zaproszenie na Pojezierze tria stroikowego można by uznać za pomysł zbyt karkołomny, biorąc pod uwagę doświadczenia tutejszej publiczności. Harfa sama w sobie jest instrumentem malowniczym i przykuwa uwagę swym pięknem, a fagot, obój i klarnet – instrumenty świetnie dopełniające orkiestrowe składy w pojedynkę brzmią dość szorstko – szczególnie w klasycznym, nierozrywkowym repertuarze.
Co innego w aranżach jazzowych gdzie improwizacyjna wirtuozeria jest najważniejsza…
Muzycy z Łodzi (i klarnecista z Lublina) zaczęli mozartowskim divertimento. W wersji stroikowej brzmi dla nieosłuchanych trochę zaskakująco. Jednak decyzja o rozpoczęciu Mozartem okazała się być słuszną. Harmonijne frazy doskonale podkreślane kunsztem muzyków wylewały się z kościoła na zewnątrz. Skromne, urządzone bez gustu wnętrze kościoła przestało razić gdy przestrzeń wypełnili eleganccy muzycy dźwiękami z dostojnych, błyszczących instrumentów.
Jedyny zgrzyt można zapisać po stronie publiczności, która nieobeznana ze zwyczajami sal koncertowych klaskała z wdziękiem po każdej z części.
Była to dobra okazja do dyskretnej i dowcipnej edukacji w wykonaniu Krzysztofa Kamińskiego – fagocisty. Miejmy nadzieję, że publiczność już na zawsze zapamięta, żeby nie klaskać gdy nastanie cisza.
Kolejne tria rozbrzmiewały w małym wiejskim kościółku, a reakcje zachwytu publiczności wznosiły artystów na szczyty wirtuozerii. Zachwycała niezwykła dyscyplina i dokładność Agaty Piotrowskiej-Bartoszek (obój), dostojność klarnetu Jeremiego Zienkowskiego i swada oraz pewność siebie Krzysztofa Kamińskiego (fagot). Artyści odkrywali przed zachwyconą publicznością możliwości swoich instrumentów, swobodnie interpretując co raz to trudniejsze utwory. Będąc ze sobą w doskonałym kontakcie bawili się tempami i intonacjami. Robili to z premedytacją spoglądając od czasu do czasu porozumiewawczo na Jacka Kraszewskiego – szczecińskiego dyrygenta, który skinieniem głowy pełnym zrozumienia zachęcał ich i akceptował.
Publiczność została kupiona.  Zaangażowanie muzyków nagrodziła długimi brawami na stojąco. Za co zespół podziękował podwójnym bisem – tym razem rozrywkowego opracowania.
Koncert w Mielenku zachwycił wszystkich.
Okazało się, jak ważny jest bliski kontakt z wykonawcami,  atmosfera koncertu i autentyczność. Oby takie wydarzenia zdarzały się częściej.

Recenzent

21 kwietnia 2008
„Chcemy upomnieć się o kulturę wysoką w oddali od dużych aglomeracji” – ludzie kultury muszą o Was wiedzieć; a może tak napisać listy, do tych wszystkich, którzy dla Was „wysocy”?, „chcemy przywrócić godność miejscom” – także ludzie, nie tylko ci, którzy zawędrowali do klasy średniej, ale także ci będący w drodze,potrzebują kultury jak chleba, bo przez kulturę właśnie przywrócimy im poczucie godności; miejsce odzyska swą godność przez człowieka także; „chcemy odnaleźć na prowincji klasę średnią” – szukajcie, a znajdziecie -, „chcemy zogniskować rozproszony potencjał, chcemy kreować nowe wzorce uczestnictwa w kulturze” – trzeba znaleźć JĘZYK, którym się o tym opowie; człowiek, nawet wykształcony, często nie wie, ze jest „rozproszonym potencjałem” i że,to, czego potrzebuje jak powietrza,to „nowy wzorzec uczestnictwa”;”chcemy niwelować kompleksy” -najpierw je trzeba nazwać, potem uświadomić i takie uświadomione PRÓBOWAĆ TAKTOWNIE !!!! niwelować, „dawać artystom satysfakcję z pracy” – ci, którzy uprawiają swój zawód z powodu wewnętrznej konieczności mają satysfakcję i inaczej by nie byli w stanie tego robić; należy dać im warunki, których sztuka wymaga; „przedstawić im nowego widza” artysta zna tego widza, bo on w swej większości zapełnia sale koncertowe i teatralne dużych miast-artyści o tym wiedzą; „zaorać ugory kultury masowej” – oranie nie wystarczy, potrzebny cały proces z bronowaniem włącznie /koniecznie talerzówka!!!, „chcemy wypracować nowe mechanizmy w przemyśle: kultura” – sprawdzone mechanizmy już istnieją, są uniwersalne i stare jak grecki teatr – trzeba je umiejętnie UPOWSZECHNIĆ, zaczynając od języka właśnie. Pozdrawiam i podziwiam!
Nie dało się wysłać przez stronę. Coś nie działa. Pa
Irena

21 kwietnia 2008

Witam.
Ciekawie się złożyło bo dnia kiedy przeczytałem maila o Nowej Kulturze wcześniej myślałem o Panu i zastanawiałem się czy coś już sie udało zorganizować na pojezierzu.

Gratuluję.

Świetny pomysł z Harfą w kościółku.

niestety na koncert 27 kwietnia nie mam szans dotrzeć bo między Warszawa a Łomża podróżuję non-stop (jestem koncertmistrzem łomżyńskiej orkiestry kameralnej od niedawna).

My jako Duet jesteśmy gotowi w każdej chwili na recital, z naprawdę różnym programem, do wyboru.
Przygotowujemy ostatnio tematyczny recital Bela Bartoka: Tańce rumuńskie, Rapsodia, Druga sonata..
wspaniała muzyka, jakby nie z tego świata. komponowana wedle zasady złotego środka frazy w punkcie proporcji 0.618, czyli nie dokładnie w połowie jak to było u Mozarta czy Brahmsa… długo by pisać.

W mojej głowie kolejne pomysły jak udoskonalić i odświeżyć klasyczny występ z muzyką poważną.
w połączeniu z wizualizacją multimedialną okolic miejsca w którym się dzieje koncert .. itp.

Pozdrawiam serdecznie
i ciesze sie z Nowej Kultury.
Gustaw Ciężarek

1 Response to “Recenzje”


  1. 1 Szymon Godziemba-Trytek Kwiecień 28, 2008 o 8:18 pm

    Nowa Kultura w Gawrońcu

    Po otrzymaniu zaproszenia do grona obserwatorów Nowej Kultury niezwykle zaintrygowało mnie przesłanie projektu. Z jednej strony elitarna grupa odbiorców,
    z drugiej małe-wielkie miejsca, które na przestrzeni czasu być może stały się jeszcze bardziej małe i zapomniane, lecz z pewnością ich „dusza” stoi z tą samą dumą jak za lat świetności. Jak to połączyć?

    Pełen obraz tego wspaniałego dzieła ukazał się po przyjeździe do Gawrońca – wioski jak wiele w naszej okolicy, przez którą się „przejeżdża” nie poznawszy ich piękna. Mały, stylem klasycystyczny kościółek w formie rotundy – niczym perełka wsi – na uboczu, skrywający swój urok pośród drzew. Zaraz nasuwa się pytanie ile jest jeszcze takich miejsc, wiosek, kościółków, przez które niejednokrotnie podróżujemy nie poznawszy ich piękna? Tych małych, zapomnianych lecz z wielką duszą. Przebywając w gronie wytrawnych koneserów, mecenasów sztuki, kultury, artystów, ludzi twórczych, zrozumiałem, że to właśnie takie elitarne grono jest wstanie przywrócić godność tych miejsc, swoją obecnością promować coś niezwykle ważnego, a o czym niejednokrotnie zapominamy. Sprawić, by na nowo mogły „żyć”, inspirować bogatą historią, może nie do końca odkrytą?

    „Nowa Kultura”, to „nowe” spojrzenie na kulturę, która towarzyszy ludzkości od samego początku. Nie tworzy nowych norm, lecz przybliża współczesne społeczeństwo do kultury, bo jak powiedział sam autor projektu pan Marek Sztark: „Nie ma nowej ani starej kultury. Kultura jest jedna”, a osobom mającym wpływ na jej tworzenie i rozwój bardzo potrzebny jest wspólny kierunek działań, koncepcji i poglądów. Projekt nie skupia się na danej dziedzinie artystycznej, tym samym ukazując spójność poszczególnych „sekcji” kultury angażując cały wachlarz sztuki, jej twórców i odbiorców.

    Jeszcze raz pragnę pogratulować Panu tak niezwykłej inicjatywy, pomysłu i starannej jego realizacji. Dźwięki niebiańskiej harfy przywróciły temu miejscu blask oraz zasłużoną godność, a sam projekt „Nowa Kultura” stał się nurtem i koncepcją na rozwój sztuki naszego regionu.

    Do zobaczenia na kolejnym wydarzeniu projektu „Nowa Kultura”.
    Szymon Godziemba-Trytek


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




Czym jest Nowa Kultura?

to cykl prezentacji oryginalnych dokonań artystycznych na terenach wiejskich i w małych miasteczkach Pojezierza Drawskiego. Celem projektu jest zwrócenie uwagi na zaburzony ład przestrzenny, nieodkrytą, przekłamaną lub zapomnianą historię, zagubioną tożsamość, marazm i niemoc. Unikalne dokonania artystyczne: spektakle teatralne, koncerty, wystawy - mają inspirować ludzi, odbudowywać godność miejsc, przywracać pamięć o porządku rzeczy. Mają też zachwycać swym pięknem, zaskakiwać wirtuozerią, dawać szansę dla nowych przeżyć, poszerzać horyzonty przestrzeni sztuk...

Jak zamówić bilety?

Potwierdzenie zakupu biletów przyjmujemy: SMS-em na tel. 0 506 057 073 (należy wpisać: nazwę miejscowości, w której ma się odbyć wydarzenie, imię i nazwisko oraz ilość biletów np.: STAWNO JAN KOWALSKI 2) telefonicznie: tel. 091 423 94 71 lub e-mailem na adres: rezerwacja(at)nowakultura.org Po otrzymaniu potwierdzenia bilety będzie można otrzymać na miejscu przed spektaklem

Najpopularniejsze wpisy

Blog Stats

  • 17,697 hits

Blog Nowej Kultury

Założony 18 kwietnia 2008 sztark@nowakultura.org

%d bloggers like this: